Trinicenter TrinbagoPan RootsWomen HowComYouCom

Western Media Bias in Coverage of Contested Elections
Posted: Wednesday, November 5, 2008

By Stephen Gowans
November 05, 2008

While elections that bring populists and reformers to power are often contested as fraudulent by Western-backed opposition coalitions which receive favourable and substantial coverage in the Western media, when pro-foreign investment parties come to power in disputed elections, the event barely merits a footnote in the back pages of Western newspapers.

The latest example of the almost complete Western media silence on contested elections that pro-foreign investment parties win, can be found in the October 30 election of Rupiah Banda as president of Zambia.

Banda's election has been "welcomed by foreign leaders and investors who praise his government's conservative fiscal policies."

By contrast, opposition leader Michael Sata, "a populist with strong support among workers and the poor," has raised concerns among foreign investors by "the strident anti-investment tone of his last campaign for the presidency in 2006."

Sata, who leads the Patriotic Front, "branded the election a fraud" after a late surge of votes erased his lead. The Patriotic Front noted "discrepancies between vote tallies and the number of voters on registration lists."

In the former Yugoslavia, Belarus and Zimbabwe, elections which have brought, or have threatened to bring, leaders to power who are not prepared to welcome Western exports and investments on entirely favourable terms and without restriction, have been denounced as unfair before the first ballot is cast.

When this happens, the Western media routinely provide the pro-investment opposition wide and sympathetic coverage.

In what little Western media coverage the Patriotic Front has received, Sata's charges of electoral fraud have been treated as the whining of a poor loser.

According to the official tally, Banda won 40 percent of the 1.79 million votes cast, versus 38 percent for the leader of the Patriotic Front.

It's unclear whether Banda's election victory was fraudulent, but the double standard evident in Western media coverage of contested elections evinces an institutional bias consistent with the view that media coverage reflects the class interests of its owners.

Were Sata the comprador champion of foreign investment and Banda the populist backed by working people and the poor, we would have expected visible and sympathetic coverage of the opposition's complaint that the election had been stolen.


"Zambia opposition to contest Banda election", Reuters, November 2, 2008.

"Zambia swears in a new president," Reuters, November 3, 2008.

Print Printer friendly version
Email page Send page by E-Mail


Previous Page | Zimbabwe Watch | Historical Views | Home     Back to top

Page 1 - Page 2 - Page 3 - Page 4 - Page 5 - Page 6

NOTICE: All articles are the copyright property of the writers. In accordance with Title 17 U.S.C., section 107, some material on this site is provided without permission from the copyright owner, only for purposes of criticism, comment, scholarship and research under the "fair use" provisions of federal copyright laws. Visit: for more details. If you wish to use copyrighted material from this site for purposes of your own that go beyond 'fair use', you must obtain permission from the copyright owner. - Another 100% non-profit Website
Africa Speaks

Map of Africa

Black African Focus

U.S Coup in Haiti

Zimbabwe: Land Reform and Mugabe

Trinidad and Tobago News


Message Board